• Link został skopiowany

Oszczędny w mieście i skuteczny w terenie. Czy da się to połączyć w jednym aucie?

Najdynamiczniej rozwijający się segment na rynku samochodów? Małe SUV-y i crossovery. Toyota Yaris Cross to wzorowy przykład takiego auta. Ma wszystkie cechy klasycznego miejskiego modelu, ale pozwala kierowcy na znacznie więcej.
Toyota Yaris Cross
fot. Maciej Gis

Toyota Yaris Cross to najmniejszy SUV w ofercie Toyoty. Jest blisko spokrewniony z bestsellerowym Yarisem i zbudowano go na wydłużonej platformie TNGA-B. Co to oznacza dla kierowcy?

Swoimi wymiarami idealnie wpisuje się w szybko rozwijający się segment małych crossoverów i SUV- ów B. Yaris Cross ma 418 cm długości, 176,5 cm szerokości oraz 159,5 cm wysokości, a rozstaw osi mierzy 256 cm. Jest to więc poręczne i wygodne w codziennym manewrowaniu po mieście autko, które potrafi zaskoczyć swoją przestronnością.

Miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem, a bagażnik bez problemu pomieści sporo bagaży. W zależności od wersji, jego pojemność waha się od 320 do 397 litrów. W tak kompaktowym samochodzie to znakomity wynik.

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross fot. Toyota

Bogate wyposażenie i przemyślana kabina

Pomysł na ergonomiczną i dobrze wykonaną kabinę znamy z Yarisa. Wygoda obsługi zasługuje na najwyższą ocenę. Wszystko mamy pod ręką, a projektanci nie ulegli modzie na usuwanie z wnętrza przycisków i przełączników. Mimo że Yaris Cross może być wyposażony w naprawdę spore ekrany (z nową wersją systemu multimedialnego), to wciąż najważniejszymi funkcjami zarządzamy za pomocą fizycznych przycisków. Za to zawsze należy się plus.

Tak samo jak za sprytnie zagospodarowane wnętrze, w którym nie brakuje uchwytów na kubki, pojemnych kieszeni w drzwiach, podłokietnika, indukcyjnej ładowarki czy przydatnej półki na drobiazgi.

Sam system multimedialny jest nowoczesny i ma kilka zaawansowanych funkcji. Bez zająknięcia dogada się także ze smartfonami. Dzięki Apple CarPlay lub Android Auto na ekran samochodu przeniesiemy najważniejsze aplikacje naszego telefonu. A w wyższych wersjach zrobimy to bezprzewodowo.

Co ważne, Toyota nie każe swoim klientom dopłacać do najważniejszych punktów wyposażenia. Już w dwóch otwierających cennik wersjach Toyota oferuje bardzo dużo. W bazowym Active m.in.: asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall), układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym (7") oraz klimatyzację.

Warto zainteresować się wersją Comfort. Poszerza ona wyposażenie m.in. o: kamerę cofania, światła przeciwmgielne w technologii LED, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, trójramienną kierownicę obszytą skórą, gałkę dźwigni zmiany biegów obszytą skórą i 16-calowe felgi aluminiowe z oponami 205/65 R16. Dla wielu kierowców to w zupełności wystarczające wyposażenie. A w cenniku znajdziemy jeszcze dwie wyższe odmiany: Executive i Adventure.

Napęd AWD-i
Napęd AWD-i fot. Toyota

Idealny mieszczuch zaskoczy cię poza miastem

Kompaktowe wymiary i bogate wyposażenie sprawiają, że Toyota Yaris Cross znakomicie odnajdzie się w mieście. Kierowcę zachwyci też niskim spalaniem. W hybrydowej wersji z napędem na przód zużywa średnio od 4,4 l/100 km, a w wariancie AWD-i od 4,7 l/100 km.

No właśnie... Yarisa Cross Hybrid można zamówić w dwóch wariantach.

Yaris Cross ma 17 cm prześwitu, co pozwala mu mierzyć się z wyzwaniami miasta, ale też zjechać z głównych dróg pod miastem bez ryzyka uszkodzenia auta. Krótkie zwisy dodatkowo zwiększają terenowe zdolności tego miejskiego, rodzinnego samochodu. Z napędem AWD-i to zaskakująco sprawne auto także poza miastem. Szutry, nieduże przeszkody błotne i wodne nie stanowią dla tego auta wyzwania. Ponadto zastosowany asystent zjazdu pomaga w kontrolowanych warunkach zjechać bez potrzeby operowania gazem czy hamulcem.

AWD-i – jak w ogóle działa taki napęd?

Układ hybrydowy przy przedniej osi składa się z silnika benzynowego i elektrycznego oraz generatora ładującego baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest trzecią jednostką elektryczną w aucie. Pracą tych urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera, dzięki któremu można stosować mocniejsze silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii.

Efekt? Hybrydy Toyoty mogą poruszać się ze znaczną prędkością w trybie elektrycznym, a apetyt na paliwo SUV-a z AWD-i nie odbiega znacząco od wersji z napędem na przód.

W trakcie jazdy samochód napędza przede wszystkim przednią oś. Tylny napęd dołączany jest w razie potrzeby np. gdy system wyczuje utratę przyczepności, będziemy podjeżdżać pod wzniesienie lub poruszać się po delikatnie pagórkowatym terenie czy po piaszczystej drodze. Kierowca może korzystać też z rozbudowanych opcji jazdy. Dzięki selektorom trybów jazdy można przygotować auto do poruszania się w bardziej wymagających warunkach np. na śniegu lub na luźnej nawierzchni.

 

Mistrz miejskiej jazdy. I nie tylko!

Absolutnie wzorowa w mieście, dobrze radząca sobie na drogach szybkiego ruchu i, z napędem AWD-i, zaskakująco dzielna w trudniejszym terenie. Tak można opisać Toyotę Yaris Cross.

Toyota wypuściła na drogi kolejny bestseller, który idealnie dopełnia klasycznego Yarisa. Każdy kto potrzebuje trochę większego i praktyczniejszego auta, a jednocześnie chce, żeby było poręczne i niedrogie, powinien zapoznać się z małym SUV-em Toyoty.