Wczasy na kołach z rodziną? Kompaktowy kamper to najlepsze rozwiązanie

Własny samochód daje dużą swobodę, ale pełną niezależność zapewni dopiero domek na kołach. W scenariuszu zakładającym przede wszystkim mobilność, najwygodniejszym rozwiązaniem będzie kamper.

Kampery stają się doskonałą alternatywą do tradycyjnego wypoczynku w domach wczasowych czy hotelach, zapewniając urlopowiczom niezależność, wygodę i swobodę podróżowania. Gabaryty domów na czterech kołach, w których łatwo toczyć życie na własnych warunkach, są jednak mocno zróżnicowane, a co za tym idzie, równie duży jest przekrój możliwości transportowych oraz zakres mobilności. Mniejszy kamper, wcale nie jest gorszy od dużego. Wszystko zależy od oczekiwań.

Bus najbardziej mobilny

W sytuacji, kiedy za priorytet w podróży stawiana jest łatwość przemieszczania się, największą sprawnością w tym zakresie charakteryzują się busy. Budowane na bazie takich aut kompaktowe kampery są gwarancją sprawnych przenosin z miejsca na miejsce, a w centrach miast czy lokalizacjach nasyconych turystami, prościej o kawałek przestrzeni parkingowej. Tego rodzaju konstrukcje nie są dotykane masą ograniczeń, na jakie cierpią pełnoprawne kampery.

Duże domy na czterech kołach wymagają wprawy w jeździe oraz często dodatkowych uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi. Osiągi busów z miejscami noclegowymi są lepsze, a z uwagi na dopuszczalną masę całkowitą do 3,5 t, do ich prowadzenia nadaje się prawo jazdy kategorii B. Wystarczy mieć podstawowe uprawnienia i być posiadaczem kampera lub go wypożyczyć, albo ruszyć ku przygodzie.

Volkswagen California 6.1Volkswagen California 6.1 Fot. Filip Blank

Kompaktowy Volkswagen California 6.1

Funkcjonalnym kompaktowym domkiem z praktycznie zaprojektowaną przestrzenią, zachowującym się na drodze jak zwykły osobowy bus, jest Volkswagen California 6.1. Siła tego samochodu tkwi w komfortowym podróżowaniu oraz możliwości ekspresowej transformacji w sypialnię. Wyposażenie Volkswagena Californii jest uzależnione od docelowego przeznaczenia. Poszukiwacze przygód mogą liczyć na mobilny salon i sypialnię w jednym, lub typowo mieszkalne, kempingowe wyposażenie z zabudową kuchenną. Model ten występuje w wersjach Beach, Coast i Ocean.

W codziennym życiu czy w trasie - California 6.1 to samochód, który może pełnić różne role.  Pojazd rodzinny dowożący dzieci do szkoły, służący do załatwiania różnych spraw, a w weekendy lub wakacje dom na czterech kołach. Kiedy w trakcie trwania wypoczynku zajdzie potrzeba pilnego wyjechania z obozowiska, poskładanie auta niczym wielofunkcyjnego scyzoryka, użytkownikowi przyjdzie bez trudu. Kłopotów nie ma też z wjeżdżaniem do galerii handlowych i garaży podziemnych, gdzie obowiązujący limit wysokości pojazdu zwykle wynosi do 2 metrów.

VW California 6.1 na drodzeVW California 6.1 na drodze Fot. Filip Blank

Nieskomplikowana obsługa

Spokój na kempingu gwarantuje podłączenie pojazdu do zewnętrznego źródła zasilania. Wyposażenie Californii 6.1 zawiera m.in. moduł elektryczny, pozwalający na korzystanie z kilku gniazdek 230V dostępnych na pokładzie. Tuż obok zewnętrznego gniazda zasilającego usytuowano wlew wody do pokładowego zbiornika. Usuwanie nieczystości ze zbiornika ściekowego jest prostsze niż może się to wydawać.

Wszelkie dane na temat aktualnego stanu samochodu przedstawia kolorowy wyświetlacz, przy pomocy którego można wprowadzać również zmiany w różnych ustawieniach. To właśnie z tego poziomy uruchamia się m.in. lodówkę, ustawia jej poziom chłodzenia, operuje namiotem dachowym oraz ogrzewaniem postojowym.

Panel kontrolny VW Californii 6.1Panel kontrolny VW Californii 6.1 Fot. Filip Blank

Nieprzerwany rozwój od 1988 roku

Pudełkowaty kształt, duże powierzchnie przeszklone i przesuwne drzwi z prawej strony. California na pierwszy rzut oka nie różni się zbyt wiele od osobowego Multivana, ale w rzeczywistości jest autem o kompletnie innym przeznaczeniu. To samochód dla osób ceniących sobie aktywny tryb życia. Rozwijana nieprzerwanie od 1988 roku California to bestsellerowy kamper, odnoszący największe sukcesy na świecie wśród pojazdów tego typu.

Volkswagen California 6.1 to minibus pełen zalet. Wyposażenie kryje arsenał sprytnych rozwiązań, takich jak kanapa przekształcana w łóżko, przesuwny rozkładany stolik, zabudowa gastronomiczna z 42-litrową lodówką, 2-palnikową kuchenką gazową i zlewozmywakiem czy chowany w panelach drzwiowych zestaw mebli turystycznych.

Wnętrze VW Californii 6.1Wnętrze VW Californii 6.1 Fot. Filip Blank

Dwie sypialnie

Kompaktowy bus całkowicie zmienia swoje oblicze w momencie zatrzymania się na biwaku. Sypialnia umieszczona pod powierzchnią dachu, którą rozkłada się do pozycji namiotu (ręcznie lub elektrohydraulicznie), budzi jasne i pewne skojarzenia z kamperami. Z prawej strony przytwierdzona do nadwozia może zostać sporych rozmiarów markiza, z której rozłożeniem bez większego problemu poradzi sobie jedna osoba. Intymność na kempingu gwarantują akcesoryjne zasłonki i rolety montowane w oknach oraz przy szybie czołowej.

Łóżko na parterze składające się z 3-częściowego materaca ma wymiary 114x200 cm. Powierzchnia do spania na piętrze ma wymiary 120x200 cm, a wchodzi się do niej przez otwór usytuowany nad przednimi fotelami. Zwieńczeniem całości są rozmieszczone w różnych miejscach praktyczne lampki, które w niektórych miejscach są wyjmowanymi latarkami.

California 6.1 z rozłożonym dachemCalifornia 6.1 z rozłożonym dachem Fot. Filip Blank

Moc przemyślanych rozwiązań

Spore wymiary zewnętrzne oraz pudełkowate kształty mają swoje zalety. Przestrzeń w kabinie jest duża, a bagażnik ustawny. Po rozłożeniu namiotu możliwe jest także podniesienie sufitu, aby można było bez trudu przemieszczać się po kabinie w wyprostowanej pozycji ciała. Przednie fotele mają funkcję obracania, a to przekłada się np. na możliwość spożywania wspólnych posiłków w rodzinnym gronie.

Odzież i różne przedmioty można rozlokować w dostępnych szafkach oraz szufladach. W jednej z szafek można liczyć na lusterko, a nawet sejf ukryty na dnie szafy. W samym bagażniku poza szafą uda się odnaleźć kranik wraz z przyłączem węża z syfonem. Dzięki tej funkcji pojawia się nawet możliwość skorzystania z prysznica na świeżym powietrzu.

Rozłożone łóżko w Californii 6.1Rozłożone łóżko w Californii 6.1 Fot. Filip Blank

Wydajny układ napędowy

Wyciszenie kabiny oraz komfort resorowania stoją na dobrym poziomie, a wydajny układ napędowy dostosowano do zróżnicowanych potrzeb odbiorców. California podstawowo jest napędzana jednostką 2.0 TDI 150 KM i manualną skrzynią 5-biegową przekazującą moc na przednią oś.

 Topowy wariant silnika wysokoprężnego rozwija moc 204 KM i jest łączony z 7-biegową skrzynią automatyczną DSG oraz napędem na cztery koła 4MOTION. W kryzysowych sytuacjach, na grząskim podłożu lub przy stromym podjeździe, napęd ten potrafi okazać się niezastąpiony i występuje z możliwością uzbrojenia w blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, uruchamianą manualnie przez kierowcę.

Za kierownicą VW Californii 6.1Za kierownicą VW Californii 6.1 Fot. Filip Blank

Bezpieczna jazda przede wszystkim

Prowadząc kampera trzeba pamiętać, że ze względu na masę pojazdu jego droga hamowania jest dłuższa niż w przypadku auta osobowego. W podróży kluczowe jest utrzymywanie bezpiecznej prędkości, a także odpowiednio dużego dystansu od poprzedzającego samochodu. W Californii 6.1 szereg zastosowanych rozwiązań czuwa nad bezpieczeństwem. W modelu tym można liczyć na wsparcie systemów: Cross Wind Assist, który przy dużym bocznym wietrze automatycznie stabilizuje auto, Lane Assit, Park Assit, Rear View Assist, czy Trailer Assist - system wspomagający kierowcę podczas manewrowania z przyczepą. Wspomaganie układu kierowniczego jest elektromechaniczne.

Zastosowane w biwakowym Volkswagenie różnego rodzaju rozwiązania zoptymalizowane pod kątem użyteczności, potrafią budzić podziw i ułatwiają eksploatację. Rodzina preferująca aktywny wypoczynek bez trudu odnajdzie się w tym aucie, tworzącym klimat domu wszędzie tam, gdzie można zaparkować.

Volkswagen California 6.1Volkswagen California 6.1 Fot. Filip Blank

Copyright © Agora SA